Belka
Czwartek, 25 Kwietnia 2024   imieniny: Marek, Jarosław, Wasyl
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Tańszy bilet jednorazowy, ulgi dla dużych rodzin

Data publikacji: 2013-10-22, Data modyfikacji: 2013-10-28
A A AWydrukDrukuj  
 

Tańszy bilet jednorazowy, ulgi dla rodzin wielodzietnych – posiadaczy Bydgoskiej Karty Rodzinnej oraz uczestników warsztatów terapii zajęciowej – to część propozycji prezydenta Rafała Bruskiego na najbliższą sesję.

Propozycje, jakie trafią na najbliższą, październikową sesję pod obrady Rady Miasta, w większości dotyczą zmian taryfowych w transporcie publicznym. – Z analizy danych m.in. Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że jednym z największych zagrożeń dla funkcjonowania miasta na przestrzeni najbliższych kilkunastu lat jest wyludnianie się. Wynika ono przede wszystkim z ogólnopolskiej tendencji do wyprowadzania się rodzin na tereny podmiejskie. Chcemy temu przeciwdziałać wspierając budownictwo jedno- i wielorodzinne m.in. poprzez program „Zbuduj swój dom w Bydgoszczy” oraz zabezpieczenie w przyszłorocznym budżecie miasta środków dla Bydgoskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego, które pozwolą na rozpoczęcie inwestycji budowy kolejnych ok. 100 mieszkań w zasobach BTBS-u. Drugą formą przeciwdziałania zjawisku wyludniania się miasta jest wspieranie dużych rodzin, beneficjentów programu Bydgoska Rodzina 3 Plus – powiedział, przedstawiając swoje propozycje, prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Podobne przywileje dla rodzin posiadających większą liczbę dzieci funkcjonują w innych miastach, będących członkami Unii Metropolii Polskich, choć – przyznaję – nasze propozycje są chyba najdalej idące – mówił.

Proponowane zmiany – oprócz rodzin wielodzietnych – obejmą również m.in. uczestników warsztatów terapii zajęciowej. Ponadto, prezydent Bruski proponuje radnym obniżenie ceny jednorazowego biletu za przejazd komunikacją publiczną z 3,20 zł do 3 zł.

Pełna propozycja prezydenta zwiększenia przywilejów w taryfikatorze opłat za przejazdy komunikacją w tabeli poniżej

Kategoria osób objętych ulgą Dotychczasowa ulga Proponowana ulga Dzieci i młodzież z rodzin posiadających na utrzymaniu czworo i więcej dzieci (objętych programem Bydgoska Rodzina 3 Plus) 50% 100% Rodzice lub opiekunowie z rodzin posiadających na utrzymaniu czworo i więcej dzieci (objętych programem Bydgoska Rodzina 3 Plus) 0% 100% Dzieci i młodzież z rodzin posiadających na utrzymaniu troje dzieci (objętych programem Bydgoska Rodzina 3 Plus) w soboty, niedziele i święta 50% 100% Rodzice lub opiekunowie z rodzin posiadających na utrzymaniu troje dzieci (objętych programem Bydgoska Rodzina 3 Plus) w soboty, niedziele i święta 0% 100% Dzieci i młodzież z rodzin posiadających na utrzymaniu troje dzieci (objętych programem Bydgoska Rodzina 3 Plus), korzystający z biletów miesięcznych lub 30-dniowych 50% 75% Rodzice lub opiekunowie z rodzin posiadających na utrzymaniu troje dzieci (objętych programem Bydgoska Rodzina 3 Plus), korzystający z biletów miesięcznych lub 30-dniowych 0% 50% Osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem 0% 50% Umundurowani kontrolerzy Strefy Płatnego Parkowania w czasie wykonywania obowiązków służbowych, na liniach w granicach strefy 0% 100% Uczniowie wieczorowych i zaocznych szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych do ukończenia 23. roku życia 0% 50% Uczestnicy warsztatów terapii zajęciowej 0% 100%

 

Pozostałe zmiany wynikają z chęci uporządkowania zasad przyznawania ulg. – Z analizy danych z miast należących do Unii Metropolii Polskich wynika, że jesteśmy jedynym dużym miastem, które nadal utrzymuje 100-procentową ulgę w opłatach za przejazdy komunikacją dla osób, które ukończyły 65. rok życia. Wszystkie inne duże miasta darmową komunikację publiczną zapewniają osobom po 70. roku życia i propozycję takich zmian chcę zgłosić na najbliższej sesji – powiedział Rafał Bruski. Z przeprowadzonej analizy danych GUS wynika, że średnia emerytura w Bydgoszczy wynosi od 1600 do 1800 zł. Natomiast uśredniony dochód na osobę w rodzinie posiadającej co najmniej troje dzieci wynosi niespełna 800 zł.

Również z zamiaru uporządkowania zasad wynika propozycja likwidacji ulgi w opłatach za przejazdy dla kierowców MZK. – W mieście mamy więcej niż jednego przewoźnika i choćby z tego tytułu ulga obowiązująca tylko kierowców MZK nie jest sprawiedliwa społecznie. Stąd moja propozycja zniesienia jej – wyjaśnił prezydent.

Ulgę zachować mają funkcjonariusze policji pod warunkiem jednak, że podróżować będą umundurowani. Z kolei honorowi dawcy krwi, którzy obecnie korzystają ze 100-procentowej ulgi, po zmianach mieliby prawo do 50-procentowej zniżki. Zniesiona miałaby być także ulga przysługująca sędziom i prokuratorom w stanie spoczynku.

 

Ponadto, pod dyskusję radnych trafią też inne propozycje prezydenta, m.in. dotycząca uporządkowania taryf za odprowadzanie ścieków i dostawę wody. Nie przyniesie ona skutków finansowych dla spółki (nie zwiększy dochodów MWiK-u), a jedynie ma ona na celu równomierne rozłożenie opłaty abonamentowej na wszystkich odbiorców.

Wśród propozycji prezydenta znalazła się też uchwała dotycząca obniżek opłat za żłobki i przedszkola publiczne dla rodzin wielodzietnych oraz tych, którzy mają w placówce więcej niż jedno dziecko (prezydent proponuje o połowę niższe opłaty).

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, o czym pisaliśmy TUTAJ, prezydent zaproponuje też radnym zamianę kilku nieruchomości położonych na terenie miasta w zamian za Młyny Rothera. Inną propozycją dotyczącą nieruchomości jest kwestia zbycia budynku przy ul. Morskiej 1, w którym obecnie mieści się przedszkole niepubliczne. – Chcemy jednak zabezpieczyć interes miasta i nie planujemy zbyć prawa własności do budynku, ale prawo wieczystego użytkowania. To pozwoli nam zastrzec funkcję przeznaczenia nieruchomości taką jak dotychczas – wyjaśnił prezydent.

Jednocześnie prezydent Rafał Bruski zasygnalizował zamiar zwiększenia udziału mieszkańców w planowaniu inwestycji drogowych w mieście. – Chcemy uniknąć w przyszłości sytuacji podobnej do tej, jaka miała miejsce przy okazji przebudowy skrzyżowania ulic Wojska Polskiego z Magnuszewską, gdzie przeprowadzone przez drogowców prace minęły się częściowo z oczekiwaniami mieszkańców. Dlatego w przypadku ważnych inwestycji drogowych będziemy sięgać po narzędzie, jakim są konsultacje społeczne. Z naszych analiz wynika, że wydłuży to proces inwestycyjny średnio zaledwie o dwa miesiące, ale pozwoli na dopasowanie zakresu robót do oczekiwań bydgoszczan. Koncepcję prac będziemy poddawali społecznej ocenie i konsultacji, a wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, chcę, aby pod osąd mieszkańców trafiały dwie, trzy propozycje. To powinno pomóc w znalezieniu najlepszego rozwiązania – podkreślił prezydent Rafał Bruski.

Najbliższa sesja rady Miasta Bydgoszczy odbędzie się w środę, 30 października.




(AS)

Urząd Miasta Bydgoszcz, Źródło artykułu: www.bydgoszcz.pl, Autor zdjęć: Urząd Miasta Bydgoszcz
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 
 
 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola