Bydgoszcz na fali – to siódmy z 15 programów zapisanych w Strategii Rozwoju Bydgoszczy do 2030 r.
Cele, jakie przyświecają programowi to: stworzenie wizerunku Bydgoszczy jako miasta silnie związanego z wodą i wykorzystującego jej walory, kompleksowa rewitalizacja Bydgoskiego Węzła Wodnego jako elementu składowego międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40 oraz przywrócenie i wzmocnienie funkcji turystyczno-rekreacyjnych, kulturalnych i integracyjnych Bydgoszczy, zwłaszcza w obszarze Śródmieścia, Wyspy Młyńskiej oraz bezpośrednim sąsiedztwie kanału Bydgoskiego.
Bydgoszcz może pochwalić się unikatowym położeniem hydrograficznym, w sąsiedztwie: Brdy, Wisły, Kanału Bydgoskiego, Kanału Górnonoteckiego i strugi Flisy. Drogi wodne oraz towarzyszące im urządzenia techniczne (śluzy, jazy), wkomponowane zostały w rozwiązania architektoniczno-urbanistyczne. Do drugiej połowy XX w. miasto było ważnym węzłem żeglugi śródlądowej.
Obecnie podejmowane są działania zmierzające do przywrócenia znaczenia międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40, m.in. poprzez kompleksową rewitalizację Bydgoskiego Węzła Wodnego (zagospodarowanie terenów przybrzeżnych, budowa infrastruktury rekreacyjno-turystycznej).
Zaplanowane w ramach programu działania można podzielić na cztery zagadnienia:
- aktywizacja Bydgoskiego Węzła Wodnego poprzez poprawę warunków żeglugowych oraz budowę infrastruktury (m.in. rozwój infrastruktury międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40 wraz z rozbudową i modernizacją unikalnego w skali europejskiej Bydgoskiego Węzła Wodnego, modernizacja urządzeń hydrotechnicznych i obiektów towarzyszących, utworzenie turystycznego szlaku wodnego na rzece Brdzie na odcinku Bydgoszcz – Zalew Koronowski, rozbudowa infrastruktury związanej z funkcjonowaniem tramwaju wodnego, rewitalizacja stref brzegowych rzek, aktywizacja funkcji portowo-przeładunkowych nabrzeża portowego – ul. Sporna-Portowa, szlak wodny im. Króla Stefana Batorego: Warszawa – Zamek Królewski – Wisła – Kanał Żerański – Jezioro Zegrzyńskie – Narew – Biebrza – Kanał Augustowski (Niemen) oraz Wisła – Zalew Włocławski – Nogat – Kanał Jagielloński – Elbląg – Zalew Wiślany (Morze Bałtyckie);
- rewitalizacja terenów śródmiejskich wzmacniająca funkcje turystyczno-rekreacyjne oraz ochrona dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów w bezpośrednim sąsiedztwie Kanału Bydgoskiego i Starego Kanału Bydgoskiego (m.in. rewitalizacja przestrzeni publicznych Starego Miasta, rewitalizacja kwartałów zachodniej części Śródmieścia przyległych do bulwarów, renowacja pierzei tzw. Wenecji Bydgoskiej, iluminacja nabrzeży Kanału Bydgoskiego i Brdy od Opery do Babiej Wsi wraz z wyspą św. Barbary oraz najciekawszych architektonicznie zabytków Bydgoszczy, otwarte, przestrzenne Muzeum Bydgoskiego Węzła Wodnego);
- zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych Bydgoskiego Węzła Wodnego i wyposażenie ich w infrastrukturę rekreacyjną (poprzez m.in. rewitalizację bulwarów i nabrzeży, zagospodarowanie terenu w Brdyujściu przy ul. Witebskiej na cele sportowo-rekreacyjne, budowa kąpielisk miejskich, rewitalizacja terenów trójkąta Brdy, Kanału Bydgoskiego i ul. Nadrzecznej na cele sportowo-rekreacyjne, arboretum – zielone nabrzeże Brdy w rejonie Wyższej Szkoły Gospodarki);
- promocja obecnych i przyszłych walorów Bydgoskiego Węzła Wodnego (promocja Bydgoskiego Węzła Wodnego jako jednego z ważniejszych elementów międzynarodowej drogi wodnej E70 Antwerpia-Kłajpeda, włączenie miasta do krajowych tras i wodniackich imprez turystycznych, powrót do „nadrzecznej tożsamości” Bydgoszczy i bydgoszczan, Centrum Rewitalizacji Dróg Wodnych – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, wspieranie i rozszerzenie formuły corocznego „Steru na Bydgoszcz”, zawodów „Wielka Wioślarska o Puchar Brdy”, Międzynarodowego Spływu Kajakowego Brdą i Długodystansowych regat Toruń-Bydgoszcz oraz wykreowanie nowych imprez; udział w zagranicznych i krajowych targach i imprezach turystycznych).
O pozostałych programach Strategii Rozwoju Bydgoszczy do 2030 r.
Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola