Metropolitalna Bydgoszcz – to pierwszy z 15 programów zapisanych w Strategii Rozwoju Bydgoszczy do 2030 r.
Metropolia to przynajmniej 300-tysięczne miasto wraz z obszarem funkcjonalno-przestrzennym powstającym wokół niego. To centrum zarządzania gospodarczego, edukacyjnego i innowacyjnego, atrakcyjne turystycznie, z wieloraką ofertą handlową, naukową i kulturalną, zdolne to wchodzenia w relacje z innymi metropoliami na różnych polach. Metropolia musi posiadać rozbudowaną dostępność transportową zarówno wewnętrzną jak i zewnętrzną.
Cechy te posiada Bydgoszcz, jako największe miasto regionu, dlatego realizacja programu „Metropolitalna Bydgoszcz” ma służyć wzmocnieniu roli naszego miasta jako ośrodka o znaczeniu krajowym i międzynarodowym.
Program zakłada realizację szeregu zadań, w tym:
budowa konkurencyjnej i innowacyjnej gospodarki (m.in. poprzez rozwój instytucji naukowych i innowacyjnych, stwarzanie warunków dla rozwoju sektorów kreatywnych, przygotowanie obszarów pod inwestycje oraz rozbudowa infrastruktury niezbędnej dla rozwoju gospodarki),
rozwój funkcji symbolicznych budujących międzynarodowy charakter i ponadregionalną rangę miasta (Interaktywne Centrum Nauki, Wielofunkcyjny kompleks kreatywności artystycznej na pl. Teatralnym, rozbudowa i modernizacja Filharmonii Pomorskiej oraz Teatru Polskiego i in.),
wspieranie działań wzmacniających funkcje metropolitalne Bydgoszczy i jej pozycję jako ważnego ośrodka o znaczeniu krajowym i międzynarodowym (m.in. poprzez dążenie do umiejscowienia w Bydgoszczy kolejnych oddziałów, placówek, delegatur administracji rządowej, regionalnej, sądownictwa, wojska itp., promocja miasta, wspieranie rozwoju bydgoskich uczelni),
rozwój połączeń Bydgoszczy z polską i europejską siecią transportową, sprawne połączenie z innymi o ośrodkami metropolitalnymi (budowa dróg ekspresowych i krajowych wokół miasta i przecinających je: S5, S10, DK 80, DK 25; rozbudowa infrastruktury Międzynarodowego Portu Lotniczego w Bydgoszczy w tym terminalu cargo, rozwój międzynarodowych dróg wodnych i in.),
usprawnienie komunikacji w obszarze funkcjonalnym miasta (budowa zintegrowanej sieci transportu szynowego wraz za kupnem taboru, rozbudowa podstawowego układu drogowego, budowa linii kolejowej dla poprawy dostępności portu lotniczego, budowa spójnego systemu dróg rowerowych i in.),
realizacja programów rewitalizacji – kompleksowa rewitalizacja na wybranych (zdegradowanych) obszarach bydgoskiego obszaru funkcjonalnego (poprzez m.in. rewitalizację dróg wodnych oraz terenów nadrzecznych w obszarze funkcjonalnym miasta, utworzenie turystycznego szlaku wodnego na rzece Brdzie na odcinku Bydgoszcz – Zalew Koronowski, rewitalizacja na cele rekreacyjno-sportowe terenów zieleni, terenów śródmiejskich oraz zdegradowanych terenów miejskich),
ochrona środowiska (budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych ZTPOK, stworzenie wspólnego systemu gospodarki odpadami w obszarze metropolitalnym w oparciu o ZTPOK, promowanie działań proekologicznych i in.),
budowa zintegrowanego systemu bezpieczeństwa i ochrony porządku publicznego w obszarze funkcjonalnym miasta (m.in. poprzez budowę systemu monitorowania, informowania, ostrzegania i alarmowania),
budowa struktur organizacyjnych i administracyjnych obszaru funkcjonalnego miasta.
Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola