Nie każdy przedsiębiorca pamięta, by złożyć wniosek o wypłatę zasiłku chorobowego. Samo elektroniczne zwolnienie lekarskie nie wystarczy. ZUS nie wypłaca zasiłku chorobowego z urzędu.
Przedsiębiorca, który jest objęty dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym, ma prawo otrzymać za czas choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim zasiłek chorobowy. W tym celu musi złożyć wniosek o jego wypłatę - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Może skorzystać z druku zaświadczenia płatnika składek Z-3b, (jeśli jest to pierwsze zwolnienie) lub wniosku o zasiłek chorobowy ZAS -53. Wniosek przedsiębiorca może złożyć w dowolnej placówce ZUS lub przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Nie należy zwlekać ze złożeniem wniosku. Roszczenie o zasiłek chorobowy przedawnia się po 6 miesiącach od ostatniego dnia okresu, za który zasiłek przysługuje.
Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników i nie jest płatnikiem zasiłków (zgłasza do ubezpieczenia chorobowego do 20 osób), powinien również pamiętać, aby przekazać do ZUS druk Z-3 w sytuacji gdy jego pracownik idzie na chorobowe. Jeśli zatrudnia zleceniobiorcę, to składa druk Z-3a. Taki dokument jest traktowany na równi z wnioskiem
o zasiłek. Przedsiębiorca formularz Z-3 albo Z-3a powinien przekazać do ZUS niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od wystawienia e-ZLA. Dokument ten jest niezbędny do wypłaty zasiłku chorobowego przez ZUS.
Warto wiedzieć!
Ubezpieczony, który ubiega się o zasiłek chorobowy po ustaniu zatrudnienia musi złożyć do ZUS-u druk ZAS-53. W przypadku otrzymania pierwszego e-ZLA, które obejmuje okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia, musi wraz z wnioskiem złożyć jeszcze oświadczenie na druku Z-10. Może to zrobić w formie elektronicznej lub pisemnej.
Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola