Na niespełna trzy miesiące przed oddaniem do użytku nowej trasy, łączącej ul. Wojska Polskiego z ul. Ogińskiego, tysiące bydgoszczan w niedzielę (8.09) przespacerowały się Trasą Uniwersytecką.
- Konstrukcja nowego mostu jest wyjątkowa. Wg mnie most zmieni zupełnie komunikacyjną mapę miasta – powiedział witając bydgoszczan na nowej trasie prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Dzięki niemu będzie można szybko przedostać się przez Brdę, co – jak wiemy – czasami nie jest dzisiaj takie łatwe – dodał prezydent. Podkreślił też, że trwają już prace projektowe nad przedłużeniem nowej trasy do ul. Glinki oraz nad koncepcją podwieszenia do konstrukcji trasy ścieżki dla pieszych. Podziękował jednocześnie wykonawcom inwestycji, którymi są: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź SA (lider), Firma „Gotowski” Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe Sp. z o.o. Bydgoszcz (partner) oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Kobylarnia (partner).
- To ważna dla Bydgoszczy inwestycja interesują się nią wszyscy mieszkańcy, bo po pierwsze rozwiązuje problem komunikacyjny tej części miasta, a po drugie intryguje architekturą. Obiekt mostowy podwieszony został na nietypowym pylonie, w nietypowy sposób. Prawdopodobnie jest to unikatowe rozwiązanie na całą Europe rozwiązanie ponieważ pomost jest podwieszony bez podparcia w miejscach pylonów, czyli pomost jest w całości zawieszony na linach – wyjaśnił Marek Gotowski, prezes zarządu Firmy „Gotowski” Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe Sp. z o.o. Bydgoszcz dodając, że most podwieszony jest na dwóch pylonach, w kształcie liter alfa i omega.
Umowę na wykonanie inwestycji pn. „Budowa ulicy Ogińskiego w Bydgoszczy na odcinku od ulicy Powstańców Wielkopolskich do ulicy Wojska Polskiego wraz z obiektami inżynierskimi i dojazdami” podpisano 16 września 2010 r. Przewidywane zakończeni prac: 30 listopada br. Całkowita wartość projektu: 211 692 644,22 zł, wartość dofinansowania: 92 791 700,00 zł.
Dane techniczne:
Długość trasy 1,578 km (na całej długości dwie jezdnie), różnica wysokości wynosi 30 m. Na trasie zlokalizowano osiem obiektów mostowych: estakada lewobrzeżna – dwa obiekty (pod każdą jezdnię osobno), estakada prawobrzeżna – dwa obiekty (pod każdą jezdnię osobno), most nurtowy podwieszany, dwa wiadukty w ciągu łącznic od strony ulicy Jagiellońskiej, kładka widokowa dla pieszych (konstrukcja łukowa).
Łączna długość wszystkich obiektów mostowych wynosi 1630 m (dla porównania długość Wiaduktu Warszawskiego to 440 m). Wysokość pylonu 68,70 m (równa wysokości dwóch budynków 10-piętrowych). Ilość wbudowanego betonu 29 320 m sześć. (3260 gruszek do betonu), łączna długość pali fundamentowych – ok. 10 km. Ilość wbudowanego zbrojenia – gdyby zastąpić prętem zbrojeniowym o średnicy 10 mm, to powstałby pręt długości 8 656 km (to jest odległość np. z Warszawy do Nowego Jorku). Przy budowie przemieszczono masy ziemne o objętości 12 243 m sześć. (czyli 1530 samochodów ciężarowych).
(AS)
Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola