Belka
Czwartek, 15 Maja 2025   imieniny: Zofia, Jan, Izydor
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

ITS – priorytet dla komunikacji

Data publikacji: 2013-09-25, Data modyfikacji: 2013-09-25
A A AWydrukDrukuj  
 

Na początku tego roku podpisana została umowa z wykonawcą ITS w Bydgoszczy. Teraz wdrażanie systemu wkracza w finałową fazę. W efekcie po mieście ma się podróżować szybciej i łatwiej, a priorytetową ma być komunikacja tramwajowa.

W osiągnięciu tych efektów pomoże nam szeroki zbiór różnych technologii (telekomunikacyjnych, informatycznych, automatycznych i pomiarowych), jak również technik zarządzania stosowanych w transporcie w celu zwiększania bezpieczeństwa uczestników ruchu, zwiększenia efektywności systemu transportowego oraz ochrony zasobów środowiska naturalnego. – Najbardziej zauważalnym efektem wdrożenia systemu ma być rozładowanie korków ulicznych w mieście – zaznacza prezydent Rafał Bruski. – Celem tej inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu przez miasto zarówno środkami komunikacji, jak i samochodami. Co ważne, projekt realizowany jest przy unijnym wsparciu oraz przy współpracy z bydgoską uczelnią, Uniwersytetem Technologiczno-Przyrodniczym. Ponadto, umowę na wykonanie podpisaliśmy z bydgoską firmą – dodaje prezydent Bruski.

Prace nad wdrożeniem ITS rozpoczęto już w 2006 roku od przetargu na opracowanie Studium wykonalności dla zadania „Inteligentne systemy transportowe w Bydgoszczy”. We wrześniu 2010 r. miasto Bydgoszcz, jako beneficjent zadania, wystartowało w konkursie organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, działanie 8.1 Inteligentne systemy transportowe w którym zajęło pierwsze miejsce zdobywając maksymalną liczbę 100 punktów oraz 85 proc. dofinansowania zadania ze środków Unii Europejskiej. W efekcie we wrześniu 2011 r. ogłoszono przetarg na wyłonienia wykonawcy, którym po dwuetapowym postępowaniu została firma Sprint SA z Bydgoszczy. Umowę podpisano 9 stycznia br. z terminem zakończenia realizacji nie przekraczającym 24 miesiące. O tym wydarzeniu pisaliśmy TUTAJ 

Systemu ITS obejmuje swoim zasięgiem Śródmieście miasta z odcinkiem ul. Fordońskiej. Obszar ten ograniczony jest ulicami: Kamienna – Artyleryjska – Zygmunta Augusta, Dworcowa – Królowej Jadwigi – Marszałka Focha – Kruszwicka – Szubińska, Piękna – Solskiego – Wojska Polskiego, Ujejskiego – Jana Pawła II – most Pomorski – Wyszyńskiego oraz odcinkiem ul. Fordońskiej od ronda Fordońskiego do ul. Wyścigowej (w kierunku planowanej nowej linii tramwajowej do Fordonu).

Bydgoski System ITS jest jednym z pierwszych w kraju tego typu zadań inwestycyjnych, w którym zastosowano zarówno elementy usprawniające transport publiczny, jak i poprawiający warunki ruchu kołowego na skrzyżowaniach, poprawiający wykorzystanie miejsc parkingowych na terenie Śródmieścia, elementy naprowadzające kierowców na trasy alternatywne, elementy informujące użytkowników o warunkach ruchu czy też informujący o warunkach pogodowych oraz funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej w obszarze Śródmieścia.

Jednym z podstawowych założeń systemu jest nadanie priorytetu dla transportu zbiorowego ze szczególnym uwzględnieniem transportu szynowego oraz dostosowanie programów sygnalizacji świetlnej do prognozowanych potoków ruchu drogowego, co pozwoli na kierowanie pojazdów na trasy o mniejszym obciążeniu ruchem i zalecanie kierowcom tras alternatywnych. Ponadto, system pozwoli na zarządzanie parkowaniem (dynamiczna analiza przestrzeni parkingowej i obiektów parkingowych celem przekazywania informacji o zajętości miejsc parkingowych i kierowaniu pojazdów do innych parkingów).

Istotne elementy ITS dla komunikacji miejskiej to m.in. dynamiczna informacja dla podróżnych, zarządzanie flotą pojazdów, monitoring punktualności i bezpieczeństwa ruchu pojazdów, rozpowszechnienie możliwości zakupu biletów w tzw. biletomatach lub kioskach informacyjnych.
ITS wpłynie również na bezpieczeństwo (podsystem dotyczący powiadomienia o występujących incydentach, jednocześnie wspomoże planowanie transportu publicznego.

Bydgoski ITS tworzyć będą m.in. 45 istniejących, zmodernizowanych sygnalizacji świetlnych oraz 7 nowych sygnalizacji, system monitoringu wizyjnego zapewniający obsługę 40 szybkoobrotowych kamer nadzoru wizyjnego CCTV, system ponad 50 kamer automatycznej rejestracji cech pojazdów (rejestracja głównych cech porównawczych pojazdów), ok. 30 km światłowodów wraz z urządzeniami przyłączeniowymi, radiowe nadajniki priorytetów w tramwajach, 180 szt. tablic dynamicznej informacji przystankowej kompatybilnych z wdrożonym w 2012 r. systemem informacji przystankowej, 20 kiosków informacyjnych z funkcją biletom atu, 101 szt. parkomatów na obszarze podstrefy A, 26 szt. tablic informacji parkingowej, 20 stacji pomiarowych zbierających dane o ruchu na odcinkach międzywęzłowych, 10 stacji pogodowych z elementami meteorologii drogowej, dedykowany portal internetowy.

Oczekiwaną korzyścią z wdrożenia systemu jest skrócenia czasu przejazdu komunikacją tramwajową o około 8 proc. i pojazdami samochodowymi o około 6 proc., a ponadto: zwiększenie przepustowości sieci ulic, zmniejszenie czasów podróży, poprawa jakości środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie ilości np. spalin, poprawa komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców i pieszych, redukcja kosztów związana z utrzymaniem i renowacją nawierzchni.

Projekt w całości kosztował 53,870 mln zł w tym 85 proc. stanowi dofinansowanie Unii Europejskiej (45,789 mln zł), a 15 proc. to udział miasta Bydgoszczy (8,080 mln zł). W okresie od października do grudnia br. zaplanowano pierwsze instalacje sieci teletechnicznych na terenie miasta.


(AS)

Urząd Miasta Bydgoszcz, Źródło artykułu: www.bydgoszcz.pl, Autor zdjęć: Urząd Miasta Bydgoszcz
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 
 
 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola